lördag 14 november 2015

Armstickad pläd


Jag är nog inte ensam om att vara lite smått Pinterestberoende och för länge sedan, säkert över ett år sedan, fick jag syn på en bild av en armstickad pläd och en instruktionsvideo på YouTube om hur man stickar med armarna. Jag kikade lite halvhjärtat runt efter ett tillräckligt tjockt garn, men hittade inget och filten blev därför aldrig av. 

Så nu för ett par dagar sedan blev jag tipsad av en kompis att en tjej hade gjort en filt av eget garn som hon tillverkat av fleecefiltar och tipsat om i facebookgruppen Återbruka mera. Tänk att den tanken aldrig hade slagit mig, men självklart åkte jag iväg och köpte billiga filtar för att göra likadant! Dessa filtar hittade jag på Jysk för 15 kr styck. Lite extra kul var det att när jag kom vandrande mot kassan på Jysk med mina 8 filtar i famnen träffade jag på en kvinna med en kundvagn fylld av likadana filtar. Vi började prata och hon hade sett samma facebookinlägg och tänkt precis som jag och skyndat iväg till samma butik. Kan tänka mig att vi inte är de enda...

Facebook-inlägget till denna filt verkar vara borttaget, men jag hittade även instruktionerna på en blogg skriven av samma kvinna. Tyvärr kan jag inte hitta den heller just nu så jag ska försöka vara tydlig med hur jag gjorde min.

Till min filt använde jag 7 filtar (och några meter av den 8:e). Det blev en väldigt stor filt så om jag gör en  ny någon gång kan jag tänka mig att göra en lite mindre.
Plädarna jag har använt är från Jysk och kostade 15 kr/st.
Jag köpte 8 stycken och använde 7 hela och några meter på den 8:e
Jag började med att klippa remsor av filtarna. Försökte klippa 7-8 cm breda remsor och efter den andra filten kom jag på att man kan vika filten och klippa så sparar man lite tid och kraft. Det är nämligen inte helt bekvämt att sitta och klippa på golvet som jag gjorde. Trots det tog det ungefär en halvtimme per filt för mig vilket gör att bara själva klippningen tog nästan 4 timmar totalt. Kan man hitta riktigt tjockt garn istället så sparar man in lite tid, men jag kan tänka mig att det blir dyrare då. De här filtarna gick totalt på 120 kr.

Jag lägger in lite bilder på hur jag klippte till mina filtar. Jag klippte filten "fram och tillbaka" för att få en lång remsa. Klipp i den riktning som är elastisk för när man sedan drar lite lätt i remsan så krullar den ihop sig till en mer garnliknande form. I skarvarna som blir i "vändningarna" klippte jag av hörnen för att det inte ska bli så mycket överflödigt tyg som sticker fram i den färdiga filten.

Klippte 7-8 cm breda remsor
Klippte remsorna "fram och tillbaka" för att få en lång remsa av hela filten.
OBS! Klipp i samma riktning som elasticiteten är.
I hörnen vid vändningarna klippte jag av lite överflödigt tyg för att det inte skulle sticka fram så mycket i stickningen
Ett tips (som jag kom på efter 2 filtar) är att vika filten på mitten och sedan klippa remsor. Klipp inte av remsan helt utan lämna några cm på slutet. Veckla sedan ut och klipp av på vissa ställen så att du får får samma resultat som från ovanstående bilder.
Eftersom tyget klipptes i samma riktning som elasticiteten var så kan man
dra lätt i remsan för att få den att krulla ihop sig till garn
Så här stor blir ett nystan av en filt

 För att sätta ihop flera remsor provade jag att fästa dem enligt nedanstående modell, men provade också att bara göra en helt vanlig dubbelknut och märkte nästan ingen skillnad.
Tips som jag hittade på hur man kan sätta ihop flera tygremsor. Blir en väldigt diskret knut, men upptäckte även att det inte blir en mycket större knut om man bara gör en vanlig dubbelknut. Så vilken metod man väljer spelar ingen större roll.

För att inte nystanen skulle bli för svåra att arbeta med valde jag att göra två stycken. Jag gjorde en av de fyra första filtarna och en av tre. Väljer man att knyta ihop garnet med dubbelknutar så går det lika bra att göra 7-8 nystan och sedan knyta ihop efterhand som man stickar.

Nystanet till vänster består av 4 filtar och det till höger av 3
När jag väl klippt färdigt filtarna var jag helt slut så själva stickningen fick vänta till dagen efter. Som hjälp använde jag mig av denna Youtube-video som på ett väldigt bra sätt visar hur man går tillväga för att armsticka en pläd. I videon lägger hon upp 18 maskor, men jag valde att lägga upp så många som fick plats på min arm vilket blev 35. Resultatet blev såklart en större pläd, men också att det tog lite längre tid. Min pläd tog ca 3 timmar att sticka och blev ca 130x170 cm vilket är ganska stort. 

Jag ville ha en pläd som var lång nog att täcka hela kroppen, men om jag gör en ny så ska jag fundera på att eventuellt göra en lite smalare variant. Kanske 25 maskor bred eller 20 maskor bred och istället klippa tjockare remsor till garnet. Med färre maskor kommer det även att gå snabbare. Just den här filten blev också ganska tung. 2 kilo väger den, vilket kanske inte låter så mycket, men de flesta plädar väger betydligt mindre än så :)

Så här såg min armstickning ut efter några varv
Och här är den färdiga pläden.
130 cm bred blev den av de 35 maskor jag lade upp och ca 170 cm av dryg 7 fleecefiltar
Armstickning verkar vara på väg att bli en trend för jag ser fler och fler som provar på det och det är verkligen något som jag rekommenderar! Det går relativt snabbt, är superenkelt och resultatet blir en tjock och gosig pläd. Perfekt för den kommande vintern! :)

Ett litet tips bara så här mot slutet. Se till att äta och gå på toaletten innan du sätter igång för det är inte lätt att göra sådant med en lång filt hängande från armen ;)

Lycka till med armstickningen!







5 kommentarer:

  1. Hej!
    Hur blir " rundningarna" tycker inte dom "korvar" till sig,
    Mvh moa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Moa.
      Nej rundningarna korvar tyvärr inte till sig och det kommer synas lite i den färdiga stickningen. Vet inte om det syns om du zoomar in på min bild. Just därför är det bra att klippa av lite överflödigt tyg i rundningen för att det inte ska synas så mycket.

      Lycka till med din pläd!
      Hälsningar Maria

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  2. Hej, om du prenumererar på Jysks nyhetsbrev så får du en kupong på 100 kr om du handlar för 150,10 filtar = 150 kr minus 100 = 50 kr för 10 filtar 😜 billigare än så kan det inte bli. Jättebra instruktioner om klippningen, tack ❤

    SvaraRadera
  3. Hej, om du prenumererar på Jysks nyhetsbrev så får du en kupong på 100 kr om du handlar för 150,10 filtar = 150 kr minus 100 = 50 kr för 10 filtar 😜 billigare än så kan det inte bli. Jättebra instruktioner om klippningen, tack ❤

    SvaraRadera