lördag 14 november 2015

Maxigurumi


Då och då kikar jag in på olika virkbloggar och för ett tag sedan fick jag syn på denna söta elefant hos Bautawitch. Det är en maxigurumi vilket i princip är som en amigurumi (en liten virkad figur) fast i stor storlek. Mönstret är i samarbete med Hoooked garner och finns att köpa hos Bautawitch i ett garnkit tillsammans med 2 nystan Hoooked Ribbon XL i valfri färg (+ några meter svart och rött garn till detaljerna).




 Jag beställde ett garnkit i ljusrosa och virkade med virknål 9, som det stod i mönstret. Hoooked Ribbon XL är ett återvinningsgarn som är gjort av återvunna textilfibrer och det är därför lite annorlunda än vanligt garn. Det är inte spunnet av flera små trådar som vanlig garn utan är sammansatt till en enda tråd som påminner lite om ett skosnöre. Det är därför väldigt lätt att virka i eftersom man inte kan hamna fel med virknålen och trassla in sig i någon liten tråd.

En maxigurumi går nästan lika snabbt att virka som en amigurumi och man ser snabbt resultat, tyvärr fick jag lite problem eftersom garnet jag fått i garnkitet inte räckte till hela elefanten utan bara till kropp, huvud och ena örat. Eftersom det var ett kit jag köpt kontaktade jag Bautawitch och fick lite mer garn till öra nummer två. Tyvärr räckte inte det nya garnet heller.... men jag kontaktade Bautawitch igen och fick ytterligare några meter som tack och lov räckte till det sista örat.

Min elefant blev ca 30-40 cm hög och något som kan vara bra att tänka på är att det går åt MYCKET vadd för att stoppa den med. Jag köpte en påse vadd i min lokala garnaffär, men det räckte bara till kroppen. Tänkte då att det kanske skulle gå att köpa en billig innerkudde på IKEA och använda vadden i den så det gjorde jag och använde till huvudet. Till just en sådan här stor figur är det däremot inget jag rekommenderar eftersom maskorna är ganska stora och just den stoppningen var väldigt finfördelad och gärna kikar ut genom hålen. Men kanske finns det andra innerkuddar som är stoppade med annat material.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar