måndag 6 oktober 2014

Sydney

Tisdag 30 september och onsdag 1 oktober

Så var det dags för Sydney! Vi gick upp ganska tidigt och åkte till Brisbanes flygplats. Att flyga mellan Brisbane och Sydney tog ungefär 1,5 timme och när vi kom fram tog vi tunnelbanan direkt från flygplatsen till centrum där vi lämnade våra väskor på det hostel där vi skulle sova. Sedan gick vi ner till hamnen där de kända sevärdheterna fanns. Sydney är verkligen en stor stad med många höga hus och mycket människor! När vi väl kom ner till hamnen fick vi se operahuset och Sydney harbour bridge, så självklart behövde vi stanna och ta supermånga bilder. Vi passade sedan på att äta krokodilpizza till lunch. Krokodilkött känns ungefär som väldigt fast fiskkött och smakade helt okej.

Krokodilpizza
Vi promenerade sedan genom stadsdelen ”the rocks” upp på bron för att ta lika många bilder därifrån. Det fanns möjlighet att faktiskt få klättra högst upp, men det skulle kosta från 198 dollar (ca 1250 kr) och det tyckte vi inte att det var värt. Efter turen på bron tog vi en drink på en uteservering på en takterrass med utsikt över operahuset och gick sedan ner till operahuset för att känna lite på det J. Väl där tog vi en liten paus i skuggan eftersom det var en väldigt varm dag, runt 33 grader.

Promenad på Sydney Harbour Bridge
Utsikt över operahuset och staden
Vid operahuset
Efter besöket vid operahuset köpte vi varsin glass och promenerade tillbaka till vårt hostel. Vi tog vägen genom området med dyra och exklusiva butiker så som Dior, Gucci etc. och där fanns det dörrvakter vid varje ingång. Inte direkt något vi är vana vid att se.

Killen som jobbade i receptionen på vårt hostel berättade att han hade bott ett tag i Danmark och även varit lite i Sverige. Han hade besökt Trollhättan av alla ställen och visste ungefär vad Göteborg låg. Han tipsade oss om en pool som fanns ett kvarter bort så vi passade på att gå dit och svalka av oss lite efter denna varma dag och när vi kom tillbaka åkte vi upp på översta våningen för att se på solnedgången som tyvärr försvann lite bakom alla höghus.

Efter att ha vaknat nästa dag gick vi för att ta en gratistur runt Sydney. Det visade sig att det var en ”walking tour” och vi trodde att det skulle vara med buss. Guiden Ross var dessutom helt knasig så vi tog istället bussen till Bondi Beach.

Bondi Beach
På Bondi Beach var det jättevackert med väldigt höga vågor! Jag förstår varför det är ett populärt surfställe. Tyvärr var det inte alls lika varmt som dagen innan och blåste riktigt kallt också vilket inte gjorde oss jättesugna på att hoppa i vattnet. Vi gjorde det ändå eftersom det är Bondi Beach, men även vattnet var jättekallt och det kändes som att hoppa i kallt vatten i Sverige. Känslan där man hoppar i och kroppen spänns så att man inte kan andas på nån sekund. Vi kom därför upp ganska snabbt igen.

Efter att ha försökt sola lite (vinden var okej om man låg ner), gått en sväng och tittat på utsikten samt ätit lunch skulle vi ta oss tillbaka till stan. På vägen dit hade vi tagit buss och tunnelbana vilket gick ganska fort, kanske 20 minuter, men på vägen hem tog vi av någon anledning bara buss vilket tog ca 1,5 timme vilket var ett väldigt dåligt drag. Väl framme tog vi i alla fall en färja över till Manly för att titta även på den stranden. Solen hade hunnit gå ner när vi kom fram och hela stranden låg i skugga, men det var väldigt vackert!

Manly Beach
På färjan på väg tillbaka fick vi se Sydney by night vilket var supervackert!