fredag 17 oktober 2014

Vattenfall och hippies

7 oktober tisdag

Vi började dagen med att gå upp till hostlets gemensamma kök för att fixa iordning våra mackor. Det visade sig att det inte fanns några bestick eller liknande där utan att man måste hyra det i receptionen. Det tyckte vi kändes onödigt och jobbigt så vi åkte iväg och köpte plastknivar och åt våra mackor med jordnötssmör och cream cheese (inte på samma macka) vid vägkanten.

Frukost vid vägkanten
Laurence känner till området kring Byron ganska väl och vi åkte iväg upp i skogen till ett litet, nästan okänt vattenfall som var jättefint! Channon Creek falls hette det. 

Channon Creek Falls
Vi körde sedan vidare upp till en bush walk i regnskogen där vi kom fram till Terania Creek som hade ett helt fantasktiskt vattenfall. Vet inte hur många meter högt det kan ha varit, kanske 50 meter och strilade ner längs bergväggen. Promenaden i regnskogen var också väldigt fin med sol som sken ner genom grenarna.

Terania Creek
Regnskog
Efter skogsturen åkte vi till Nimbin som är en liten hippieby mitt ute i ingenstans. Man såg väldigt tydligt vilka som bodde i staden och vilka som var turister och de hade många spännande butiker med varor som inte hade varit uppskattade i tullen… Många affärer som sålde olika ”örter”, mycket gjort av hampa och en äldre kvinna som sålde ”kakor” på gatan. Man kan utan så mycket fantasi gissa sig till vad det var för speciellt med dessa kakor. Av någon anledning (…) var folk i Nimbin väldigt avslappnade och jag kände att det absolut ligger något bakom den stereotypa bild som jag hade av hippies. Det var en ganska stor kontrast till vad jag annars är van vid och trots att det var en väldigt mysig liten by kände jag mig inte riktigt hemma där.

Nimbin. Hippies och turister
Vi passade alla på att köpa med oss något litet därifrån. Mia köpte några tvålar, jag köpte en strandklänning och Laurence en batiktröja som blev hans nya favoritplagg och fick följa med oss resten av månaden.
Laurences nya favorittröja
På eftermiddagen var vi tillbaka i Byron och badade vid stranden som låg närmast vårt hostel. Det var en väldigt blåsig eftermiddag och vågorna kom åt alla håll med ganska starka strömmar. För första gången lyckades jag däremot med att bodysurfa (en gång). Bodysurfing är när man åker med en våg in mot stranden utan surfbräda eller något annat hjälpmedel. Vi har försökt lära oss varje gång vi har badat utan att det har gått så bra.

Efter badet såg vi på film på Laurence laptop och åkte sedan in till Byron för att äta middag. Det blev indisk mat. Både jag och Mia hade beställt olika rätter med kyckling, men när min kom in var det lamm… Lamm är inte mitt favoritkött direkt och tack och lov gick det bra att få en ny rätt.

Kvällen spenderade vi på lite olika stränder. Vi började med en promenad på stranden vid Byrons centrum, åkte sedan iväg till Fingal Head beach och avslutade vid en utkikspunkt vid Ballina. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar